V8Speed
DWIE WIADOMOSĆI. WSZYSTKIE DLA AUDI AG [EN, PL]
1. SPEAK UP FOR AUDI [AUDITOGRAPHY]
2. LIST OTWARTY DO ZARZĄDU AUDI AG [V8 SPEED]
Film SPEAK UP FOR AUDI autorstwa twórcy Auditography to nie tylko pewien rodzaj inicjatywy, który dotyczy określonej marki i jej produktów. Jest to przede wszystkim jest to wyraźny sygnał dla ścisłego szefostwa, kierownictwa koncernu, aby pochylić się nad tym, co do tej pory oferuje i dokonać pewnych korekt w podejmowaniu decyzji związanych z rozwojem marki i jej produktów. Dlaczego o tym wspominam? Dlaczego jest to tak ważne? Otóż od momentu, kiedy rozpocząłem swoją przygodę z motoryzacją, a był to 1991 r. moją ulubioną marką stała się właśnie firma Audi. Dlaczego? Może częściowo przez design, może przez technologię, może po prostu wyróżniała się na tle innych kilkoma istotnymi rzeczami, których nie miało ani BMW, ani Mercedes. To ciężko określić. Podobnie jest z osobą, w której się zakochujesz. I tak już zostaje. Film SPEAK UP FOR AUDI to przede wszystkim zwrócenie uwagi na podejmowane decyzje dotyczące produktów marki, których konsekwencje widzimy w nowych modelach Audi. I faktycznie po jego obejrzeniu zrobiłem dość duży komentarz, który umieściłem na YouTube oraz FB na profilu autora filmu. Ale czułem, że to za mało. Dlatego, że jako osoba, która jest entuzjastą marki Audi od ponad 30 lat, która dzięki współpracy z Audi Polska, w ramach funkcjonowania serwisu V8 Speed wykonała do tej pory (lipiec 2025 r.) 41 testów różnych modeli tej marki (26 tradycyjnych ICE i 15 BEV), która naprawdę doskonale zna markę i jej produkty uważam, że sam komentarz byłby zbyt małym działaniem. Dlatego też skontaktowałem się z autorem filmu i zaproponowałem, że wrzucę artykuł o tym co, zrobił na swoją stronę. Dodatkowo w social mediach należących do V8 Speed zamieszczę informację o jego filmie, aby dotrzeć do jeszcze większej ilości osób. Stąd poniżej zamieszczam mój oryginalny komentarz do filmu na YOUTUBE. Ale jeszcze zanim do niego dojdziecie, dosłownie kilka zdań. Dodatkowo sam CEO Audi zamieścił autorowi komentarz. To, co się wydarzyło w związku z publikacją filmu, jest wyjątkowe na skalę światową. Warto wspierać takie działania, bowiem dzięki sile przekazu tego materiału, w którym zostały wskazane te rzeczy, które czyniły markę przez dekady silną oraz wpływową w motoryzacji, a obecnie według autora nowe produkty zostały ich pozbawione, jest realna szansa na to, że dojdzie do pewnych korekt związanych z procesem decyzyjnym. Dlaczego napisałem, że dojdzie, a nie „może dojdzie”? Odpowiedź możecie znaleźć właśnie we wspomnianym komentarzu CEO Audi Pana Gernot Döllner.
Zapraszam serdecznie do obejrzenia filmu link zamieszczam tutaj (lub klikając na zdjęcie obok lub tytuł artykułu) oraz poniżej mój komentarz. Jednocześnie uwielbiam taki poziom determinacji w działaniu jaki wykazał Auditography.
Zdjęcie: Auditography
Mój komentarz:
Po obejrzeniu filmu SPEAKUP FOR AUDI chciałbym podzielić się kilkoma spostrzeżeniami. Podobnie jak AUDITOGRAPHY jestem także wielkim fanem marki Audi od lat 80. Dorastałem w czasach, kiedy Audi wprowadzało modele A4, A6, A8, S8 itd. Audi jest moją najważniejszą marką motoryzacyjną. Uwielbiam ich technologię, design, jakość oraz odważne projekty. Uwielbiam modele RS, w szczególności wersję szóstą. Motoryzacją zajmuję się od 1991 r., ale dopiero od 6 czy 7 lat prowadzę serwis internetowy pod nazwą V8Speed dostępny na stronie www.v8speed.pl oraz w social mediach. Dlaczego o tym wspominam? Oprócz Audi w moim zainteresowaniu się pozostałe niemieckie marki: BMW, Mercedes, Porsche oraz brytyjskie i włoskie. Stworzyłem V8 Speed dlatego, aby dzielić się swoją pasją, wiedzą, opiniami oraz wrażeniami z jazd testowych. Wracają do marki Audi to od 2010 r. widzieliśmy olbrzymi wzrost poziomy wykonania oraz dbałości o detale. Mój pierwszy weekendowy test jaki zamieściłem na swojej stronie dotyczył modelu S8 Plus. Od tamtej pory zrobiłem wiele testów, nie tylko Audi. Generacja za generacją w przypadku poszczególnych modeli. I widziałem jak Audi doskonale radziło sobie z konkurencją z Monachium i Stuttgartu. Naprawdę wśród wielu kluczowych modeli, samochody Audi dosłownie miażdżyły swoje odpowiedniki w BMW i Mercedesie. Ale do czego zmierzam. Marki premium i premium sport, muszą się rozwijać. Muszą próbować nowych rozwiązań, muszą czasami zerwać z tradycją w sensie zostawienia pewnych rozwiązań przeszłości i wypróbowania tego, co dziś się sprzedaje. A to co się sprzedaje, napędza przecież marką. BMW, mimo iż krytykowane są swój design serii 7 czy M3/M4 to sprzedają się rewelacyjnie. Dlaczego? Bowiem odważyli się wyjść poza swoje standardy. Audi także wyszło, wspomniałem 2010 r., kiedy wyskoczyło do przodu z jakością, szczególnie w modelach A8, A6, A7 i kontynuowało tą zasadę w latach dalszych. Sądzę, że problemem była wizja zakazu sprzedaży samochodów ICE w Europie w 2035 r. Wtedy (a to już było ogłoszone kilka lat wstecz) zapadły decyzje, że marka przejdzie na samochody EV. Stąd właśnie pewne rozwiązania, które sprzyjały i designowi, i jakości. Oczywiście w filmie bardzo dokładnie zostały wskazane pewne mankamenty marki, jednakże nie ze wszystkim mogę się zgodzić. Nowe wnętrza są po prostu nowymi rozwiązaniami, a ekrany są oczywistością. Wyższe modele Audi są naprawdę bardzo dobrze wykończone. Ale bazowe wnętrza są faktycznie koszmarne. Detale, z których słynęło Audi faktycznie uległy pogorszeniu – kluczyki, znaczek czterech pierścieni, oznaczenia modelu w tym oznaczenia silników 40, 45, 50 to rzeczy naprawdę niezrozumiałe i odnoszę wrażenie rozumie je tylko kilku marketingowców z Ingolstadt. Dzięki Twojemu filmowi dowiedziałem się, że kierownictwo wysokiego szczebla blokowało pewne rozwiązania, jak na przykład dodanie chociaż 10 KM w modelu RS 6 GT, aby stał się naprawdę takim ostatecznym RS 6. Jednakże my jako odbiorcy końcowi, widzimy tylko wykonanie decyzji, ale nie wiemy na jakiej podstawie one zapadły oraz jakie były informacje czy dane, w oparciu, o które one zapadły.
Musimy się zmierzyć z tym, że nowe technologie są wprowadzane i jednocześnie oczekiwane przez rynek. Rynek to nie tylko konsumenci, ale także konkurencja. Konkurencja w segmencie premium oraz premium sport jest bardzo silna i wymagająca. Audi dzięki geniuszowi prof. Piecha wyszło z cienia i stało się bardzo mocnym graczem oraz zagrożeniem dla BMW i Mercedesa. I to nadal się dzieje, nawet teraz gdy widzimy pewne nieciągłości czy brak wyraźnej koncepcji modelowej. Nazewnictwo czy nowe elementy desingu w technologii np.: przednich świateł czy OLED-ów z tyłu są projekcją nowoczesności marki Audi. Rozumiem, że elektroniczny szklany dach może wkurzać, rozumiem, że przód w modelach e-tron: A6, Q6 itd. z dzielonymi lampami może nie odpowiadać dziedzictwu marki, rozumiem, że przełącznik biegów w Q3 w kierownicy jest konsekwencją tego, co obecnie ma w ofercie VW. Ale to są rozwiązania, jedne z wielu. I nie ma co patrzeć na przeszłość bowiem nie zbuduje się przyszłości. Przyszłość ma być odważna oraz technologicznie spójna z marką. A to jednak Audi ma. Ma technologię, która zachwyca – na przykład predyktywne, aktywne zawieszenia, rozwiązania związane z oświetleniem, design chwytający za serce (jak ten w RS 6/ RS 7). Oczywiście to nie wszystkie przykłady, ale przez dekady Audi naprawdę wyznaczało standardy. I teraz w XXI wieku sama marka musi zmierzyć się z tym, że mają w ofercie modele ICE i EV. A te EV są niezwykłe, szczególnie RS. Doskonale wiadomo, że modele e-tron GT RS są lepsze niż Porsche Taycan, ale co potwierdzają pracownicy marki, z którymi rozmawiałem, to polityka Grupy VW powoduje, to że Porsche ma być na pierwszym miejscu z całym performance. Mogę przejść obojętnie wobec sztucznych układów wydechowych w standardowych modelach A czy Q, ale te w S RS muszą być prawdziwe i takie są. Softlimiter…przepisy dyrektyw UE. Tak samo jak stosowanie filtra cząstek w modelu R8, kiedy był produkowany. Każdy model to pewien krok producenta, oczywiście nie zawsze udany, co doskonale widać na Twoim filmie, ale nie każdy jest w jakimś sensie destabilizujący markę i jej produkty. Moje serce motoryzacyjne bije dla Audi i modeli sportowych. Z wielką niepewnością oczekuję nowego A8 oraz S8. I mogę być zawiedziony ich designem, ale z pewnością jak się pojawią, to znowu zdeklasują serię 7 i S klasę w zakresie technologicznym. Audi R8 nie ma następcy, ale mamy RS e-tron GT performance. A to jest sportowa klasa bez konkurencji, chyba że znowu zaglądniemy do Porsche, który ma Taycana Turbo GT. Z tym, że Taycan jest odstraszający dizajnersko. Audi co obserwuję, musi zmierzyć się na nowo z tym, że jego planowana strategią polegająca na stworzeniu całego portfolio na prąd, została nagle zatrzymana i wprowadzane są duże korekty. Nie można pewnych procesów technologicznych zatrzymać za pomocą pstryknięcia palcem. Stąd uważam, że zlikwidowane R8 czy TT wrócą. Odrodzą się jako samochody, które mają wspaniałe dziedzictwo. W mojej ocenie zamiana nazwy modelu z A4 na A5 nie jest czymś strasznym, ale wynikała właśnie ze zmiany misji producenta w zakresie zero-emisyjności. Marki premium muszą próbować nowych rozwiązań by wyciągnąć to co, jest w danej chwili najlepsze i najbardziej opłacalne dla ich ROE.
Dziękuję Ci, jako fan marki za ten film oraz za to co robisz dla marki oraz dla jej wizerunku.
Bartosz
The film SPEAK UP FOR AUDI by the creator of Auditography is not only some kind of initiative that deals with a specific brand and its products. Above all, it is a clear signal to the top management, the management of the corporation, to lean into what it has offered so far and make some adjustments in decision-making related to the development of the brand and its products. Why do I mention this? Why is it so important? Well, from the moment I started my adventure with automobiles, and it was 1991, my favorite brand became Audi. Why? Maybe partly because of the design, maybe because of the technology, maybe it just stood out from the rest with a few important things that neither BMW nor Mercedes had. That's hard to determine. It's the same with the person you fall in love with. And it stays that way. The film SPEAK UP FOR AUDI is all about highlighting the brand's product decisions, the consequences of which we see in new Audi models. And in fact, after watching it, I made a rather large comment, which I posted on YouTube and FB on the video's author's profile. But I felt it wasn't enough. Because as a person who has been an enthusiast of the Audi brand for more than 30 years, who, thanks to the cooperation with Audi Poland, in the framework of the operation of the V8 Speed service, has so far (July 2025) made 41 tests of various models of the brand (26 traditional ICE and 15 BEV),
who is really well acquainted with the brand and its products, I think that commentary alone would be too little action. Therefore, I contacted the author of the video and offered to upload an article about what, he did to his website. In addition, I will post on social media owned by V8 Speed about his video to reach even more people. Hence, I'm posting my original comment about the video on YOUTUBE below. But even before you get to it, literally a few sentences. In addition, the CEO of Audi himself posted a comment to the author. What happened in connection with the publication of the video is unique in the world. It is worth supporting such activities, because thanks to the strength of the message of this material, in which those things were pointed out that made the brand strong and influential in automotive for decades, and now, according to the author, the new products have been stripped of them, there is a real chance that some corrections related to the decision-making process will occur. Why did I write that it will happen, and not “may happen”? You can find the answer in the just-mentioned commentary by Audi CEO Mr. Gernot Döllner.
I cordially invite you to watch the video the link is posted here and my comment below. At the same time, I love the level of determination in action shown by Auditography.
Photo: Auditography
My comment below:
After watching the SPEAKUP FOR AUDI video, I would like to share a few observations. Like AUDITOGRAPHY, I am also a big fan of the Audi brand since the 1980s. I grew up in the days when Audi introduced the A4, A6, A8, S8, etc. Audi is my most important automotive brand. I love their technology, design, quality and bold designs. I love the RS models, especially the version six. I've been involved in automotive since 1991, but only for the past 6 or 7 years have I been running a website called V8Speed, available at www.v8speed.pl and on social media. Why do I mention it? In addition to Audi, the other German brands in my interest are BMW, Mercedes, Porsche, as well as British and Italian brands. The reason I created V8 Speed is to share my passion, knowledge, opinions and test drive impressions. Coming back to the Audi brand, we have seen a huge increase in the level of workmanship and attention to detail since 2010. My first weekend test that I posted on my site was for the S8 Plus model. Since then, I've done many tests, not just of Audi. Generation after generation for particular models. And I've seen how Audi has excelled against competition from Munich and Stuttgart. Really, among many key models, Audi cars literally crushed their BMW and Mercedes counterparts. But here's what I'm getting at. Premium brands and premium sports, they have to evolve. They have to try new solutions, they have to sometimes break with tradition in the sense of leaving certain solutions of the past and trying what sells today. And what sells, after all, drives the brand. BMW, despite being criticized for their 7 Series or M3/M4 design, sells sensationally. Why? Because they dared to go beyond their standards. Audi also stepped out, I mentioned 2010, when it jumped ahead with quality, especially in the A8, A6, A7 models, and continued to do so in subsequent years. I think the problem was the vision of banning the sale of ICE cars in Europe in 2035. Then (and this was already announced a few years back) decisions were made that the brand would move to EV cars. Hence, it was certain solutions that favored both design and quality. Of course, in the video some shortcomings of the brand were pointed out in great detail, however, I can't agree with everything. The new interiors are simply new solutions, and the screens are obvious. Audi's higher models are actually very well finished. But the base interiors are actually nightmarish. The details that Audi was famous for have actually deteriorated - the keys, the four-ring stamp, the model designations including engine designations 40, 45, 50 these are things that are truly incomprehensible and I get the impression only a few Ingolstadt marketers understand. Thanks to your video, I learned that high-level management was blocking certain solutions, such as adding at least 10 hp in the RS 6 GT model to make it really such an ultimate RS 6. However, we, as end users, only see the execution of decisions, but we don't know on what basis they were made and what was the information or data based on which they were made.
We have to deal with the fact that new technologies are being introduced and at the same time expected by the market. The market is not only consumers, but also competition. Competition in the premium and premium sport segments is very strong and demanding. Audi, thanks to the genius of Prof. F. Piëch, came out of the shadows and became a very strong player and a threat to BMW and Mercedes. And this is still happening, even now that we see some discontinuities or lack of a clear model concept. The naming or new design elements in technology, for example: headlights or OLEDs in the rear are a projection of the modernity of the Audi brand. I understand that an electronic glass roof may annoy, I understand that the front on e-tron models: the A6, Q6, etc. with split lamps may not be in keeping with the brand's heritage, I understand that the Q3's gear selector in the steering wheel is a consequence of what VW currently has on offer. But these are solutions, one of many. And there is no need to look at the past because it will not build the future. The future has to be bold and technologically consistent with the brand. And this, however, Audi has. It has technology that impresses - for example, predictive active suspensions, lighting solutions, design that grabs the heart (like that of the RS 6/ RS 7). Of course, these are not all examples, but for decades Audi has really set the standard. And now in the 21st century, the brand itself has to face the fact that they have ICE and EV models on offer. And these EVs are remarkable, especially the RS. It's well known that the e-tron GT RS models are better than the Porsche Taycan, but as confirmed by the brand employees I've spoken to, it's VW Group policy to put Porsche first with all the performance. I can pass for artificial exhaust systems on standard A or Q models, but those on the S, RS have to be the real thing, and they are. Softlimiter...the regulations of the EU directives. Just like the use of a particle filter in the R8 model when it was produced. Every model is a certain step by the manufacturer, not always successful of course, as your video perfectly shows, but not everyone is in some way destabilizing the brand and its products. My automotive heart beats for Audi and sports models. I await the new A8 and S8 with great uncertainty. And I may be disappointed with their design, but surely when they appear, they will again outclass the 7 series and S class in terms of technology. The Audi R8 doesn't have a successor, but we do have the RS e-tron GT performance. And this is a sporty class with no competition, unless we look again to Porsche, which has the Taycan Turbo GT. With that said, the Taycan is a design deterrent. Audi what I observe, has to face a new that its planned strategy to create an entire portfolio on electricity was suddenly stopped and major adjustments are being made. You can't stop certain technological processes with the snap of a finger. Hence, I believe that the decommissioned R8 or TT will return. They will be reborn as cars that have a great heritage. In my opinion, the replacement of the model name from A4 to A5 is not something terrible, but was precisely due to a change in the manufacturer's zero-emission mission. Premium brands have to try new solutions to pull out what, is best and most profitable for their ROE at the moment. Thank you, as a fan of the brand for this video and for what you are doing for the brand and its image.
Bartosz
2. LIST OTWARTY DO ZARZĄDU AUDI AGV8 SPEED
Do: Zarząd Audi AG
Gernot Döllner – Prezes Zarządu (Chairman of the Board of Management)
Jürgen Rittersberger – Członek Zarządu ds. Finansów, Prawnych i IT
Xavier Ros – Członek Zarządu ds. Zasobów Ludzkich
Gerd Walker – Członek Zarządu ds. Produkcji i Logistyki
Marco Schubert – Członek Zarządu ds. Sprzedaży i Marketingu
Geoffrey Bouquot – Członek Zarządu ds. Rozwoju Technicznego
Listopad to nie tylko miesiąc paskudnej pogody, ale także miesiąc melancholijnego nastroju, wywołanego naturalnie przez niestabilną pogodę. Opady deszczu, wiatr, a w górach na wyższych szczytach biało i ślisko. No cóż, mimo wszystko warto coś z tym zrobić. Można zatem wyposażyć się w odpowiedni sprzęt i udać w wyższe szczyty górskie, aby doświadczyć zimowej aury, która wpłynie na nas bardzo pozytywnie. Jeśli nie taki rodzaj aktywności, to można skorzystać z innych form, aby być w dobrym nastroju lub aby pobudzić mózg do kreatywnych działań. Bowiem ani pogoda, ani aura, ani jakakolwiek inna okoliczność nie mogą nas tłumaczyć przed brakiem kreatywnego czy nielogicznego działania.
Ale okazuje się, że nie wszyscy to widzą i stosują. Bo na przykład moja ulubiona marka motoryzacyjna, czyli Audi już nazbyt długo się zastanawia nad tym, aby wprowadzić nową generację modelu A8. Mało tego, podobno nadal myślą...co powoduje, że żaden z testowych samochodów jeszcze nie jeździ. Jest to coś, czego na pewno nie potrafię zrozumieć. Czytałem ostatnio, że zastanawiają się nad tym, jaki rodzaj napędu będzie odpowiedni. I jeśli będą się jeszcze chwilę zastanawiać, to cała skrupulatnie tworzona idea innowacyjnej limuzyny (a tworzona konsekwentnie od 1994 r.) pryśnie. Bo to nie tylko oddanie segmentu F bez walki dla BMW i Mercedesa, ale przede wszystkim wywieszenie białej flagi z napisem „keine Ideen”!
Zrozumieć mogę, że wszystkie modele Audi do 202-któregoś roku miały być elektryczne. Okey, plan ambitny i do wykonania, no ale rynek powiedział, że raczej się to nie sprzeda. Podobnie mieli w Porsche. Jednak odnoszę wrażenie, że mimo przynależności do jednej wielkiej Grupy VW, potrafią w Zuffenhausen szybciej reagować na załamania rynku i podejmować odważne decyzje. Stąd mamy dywersyfikację portfolio marki i nadal można cieszyć się najnowszym 911 Turbo S. Jeśli w przeciekach informacji do internetu pojawiają się komunikaty, że A8 generacji D6 jest w fazie twórczej kreacji, czy bardziej myślenia nad jednym czy drugim rozwiązaniem lub niektóre głosy wskazują na wygaszenie projektu, to jest w mojej ocenie fatalna decyzja. Fatalna w każdej z trzech możliwości. Oznacza to, że Szanowni Państwo tworzący Zarząd Audi AG, powiem, brutalnie, przespaliście sprawę. Cała idea modelu A8 tworząca generacje: D2 (np.: ASF, quattro, wielowahaczowe zawieszenie), D3 (np.:V10, MMI), D4 (np.: Airmatic, Matirx Led, MMI z touchpad), D5 (np.: Traffic Jam Pilot Level 3 – nie wprowadzony, predyktywne aktywne zawieszenie, tylna oś skrętna, Marix Led z Laser Light, OLED, z wyszczególnieniem D5.5 z Digital Light) była naprawdę od 2017 r. drzazgą w oku dla serii 7 oraz Mercedesa S. Wkroczyliście w niebywałą jakością w D4, a prezentując D5 zdeklasowaliście ówczesnych rywali zastosowaną technologią (wspomniane aktywne predyktywne zawieszenie). Rok 2017 i lata następne należały do Audi. I nie miało znaczenia, co zaoferuje konkurencja. W chwili obecnej w końcówce 2025 r. jeśli faktycznie te informacje z internetu są nawet w jakimś minimalnym stopniu prawdziwe, to aż włos na głowie się jeży. Jeśli potrzebujecie jakieś kreatywnej myśli, to mogę podpowiedzieć (i podejrzewam, że każdy z entuzjastów marki zrobi podobnie): weźcie ponownie swoje plusy, czyli precyzyjny ale chłodny design, technologię (np.: nowe aktywne zawieszenie z RS e-tron GT, czy Continental GT Speed lub Panamera Turbo S), następnie chwyćcie za kark precyzję wykonania, jakość i spasowanie elementów wnętrza i idźcie w dwie drogi – standardową ICE (wraz z Plug-In Hybrid) oraz elektryczną BEV, przy jednoczesnym zachowaniu tego samego designu nadwozia. Oczywiście to będzie wymagać czasu i pracy, ale w ciągu 3 czy 4 lat pojawią się produkty, które ponownie zaatakują konkurencję. W ten sposób zrobicie, tak oczywiście kosztowną, ale wartą tego, dywersyfikację modelu A8. Warto zauważyć, że BMW już poszło tą droga oferując i7 i serię 7 w takich samych szatach. Mercedes ma ICE w klasie S i wycofywany (zupełnie inny model pod kątem designu) elektryczny EQS. A, co ma Audi na początek listopada? Uważam, że ma problem. Ten problem uderza w całą zauważalność marki, nie tylko jej ścisłe portfolio. Uderza w wizerunek, który wprost mówi: „brak u nas decyzyjności, brak jasnej wizji firmy”. Oczywiście zmieniające się otoczenie, a mam na myśli politykę UE, bezwzględne ekologiczne normy do spełnienia, a także to, że podjęte kilka lat wcześniej decyzje dotyczące wrzucenia całego Audi na BEV, z całą pewnością powodują, że ciężko taką instytucję skierować na inne rozwiązania (czyli zatrzymać jeden proces technologiczny i rozpocząć drugi), ale nie oznacza to, że jest to niemożliwe. Między innymi na tym polega zarządzanie strategiczne w dużych firmach. Rezygnacja z jednego procesu i przejście na inny wymaga odważnych decyzji (wizerunkowych, IT, finansowych, planistycznych, technologicznych, logistycznych itd), ale także czasu. A, ja mam wrażenie, że ten czas przepadł. Resztę przecież macie w swoich rękach (zasobach). Model A4 i A8 to bardzo silne podstawy marki Audi, z jednej strony jej dół, czyli segment zarabiający dla marki, a z drugiej jej najlepsza wizytówka, czyli zaawansowana limuzyna. Wiadomo, że produkt A8 pozwał Audi na konkurowanie z Mercedesem i BMW w segmencie F, ale również w ogólnym obrazie niemieckich firm motoryzacyjnych, dzięki któremu cztery pierścienie stały się marką premium, między innymi dzięki oferowanemu A8. Wiem, także że model A8 był też punktem odniesienia w kolejnych generacjach, jako jedna z najlepszych limuzyn (np.: rysunek wnętrza, jego wykonanie, wykorzystane technologie). W tym momencie nie oceniam procesów decyzyjnych, bowiem nie dysponuję wiedzą korporacyjną, ale oceniam to, co dzieje się na rynku samochodów premium i premium sport. Oceniam to, wszystko co widzę i doświadczam. A prowadząc od kilku lat serwis motoryzacyjny www.v8speed.pl poświęcony marką premium i premium sport, posiadam wiedzę, która nie pochodzi od dżina z lamy Aladyna, ale z faktów, pracy z produktami oraz historii motoryzacji.
To już kilka miesięcy minęło od publikacji filmu SPEAK UP Audi autorstwa Auditography. Filmu, który obejrzało już ponad 1 mln osób, w tym (podejrzewam, że praktycznie) całe Ingolstadt. Tam były/są tam poruszane (w większości rozdziałów tego godzinnego filmu) inne kwestie, ale także ważne pod kątem działania całej marki Audi. W większości przypadków przybijam piątkę autorowi za jego uwagi i spostrzeżenia. I to tak mocno się identyfikuję z kilkoma rzeczami, że na specjalnie utworzonej podstronie: Speak_up_for_Audi (https://v8speed.pl/speak-up-for-audi) dałem spory w ilość znaków komentarz. Jednakże obserwując to, co się później zadziało widać, że Ingolstadt, a przede wszystkim Zarząd Audi włącznie z CEO odczytali przekaz. Auditography jest również jak, jak wielkim fanem maki. Ale takich fanów, entuzjastów jest znacznie więcej. I podejrzewam, że wszyscy życzymy sobie tego, aby marka nadal tworzyła wspaniałe, innowacyjne produkty, sięgając do swojej historii. Ja uwielbiam Audi właśnie za model S8 oraz RS 6 Avant performance. Jednakże S8 nie będzie istniał bez swojej bazy. A ta baza odnoszę wrażenie, że jest coraz bardziej za mgłą. Z jednej strony jest to smutne, że tak innowacyjna marka jak Audi postępuje w taki sposób. I nie ukrywam, że bardzo ciężko logicznie mi to zrozumieć. Nie liczę, że ten list otwarty przeczyta 1 mln osób, ale nie zrobi to chociaż 5, i powie innym, aż taka informacja trafi do decyzyjnych osób będzie sukcesem. Jesteśmy jako fani, miłośnicy marki, jej entuzjaści ale też i właściciele społecznością Audi. Osoby, które doskonale utożsamiają się z ideą marki oraz jej produktami. Co można teraz zasugerować, odnosząc się do informacji znalezionych w sieci? Oczywiście kolejny face-lifting A8 (macie przecież tą ścieżkę przetartą z modelem Q7), który da czas do działania oraz wprowadzenie modelu S8 plus, który znów wznieci ogień pożądania oraz pozwoli na to, że marka stanie się ponownie zauważona. Jako wielki fan marki, ale również entuzjasta modeli A8/S8 ciężko jest mi zrozumieć fakt, że tak potężna marka jak Audi, nie ma pomysłu na kolejną generację swojego przeboju. Zwracam uwagę, że już raz wasz sportowy hit – RS 4 Avant umarł naturalnie, w samotności i cieniu wjeżdżającego na rynek M3 Touring Competition oraz co najważniejsze (czytaj: najgorsze) bez następcy. Chcecie ponownie skorzystać z brytyjskiej formuły wyjścia z rynku z modelem A8, grzebiąc jego całe dziedzictwo?
03.11.2025 r.
/-/ Bartosz Jagodziński
OPEN LETTER TO THE AUDI MANAGEMENT BOARD
To: Audi AG Management Board
Gernot Döllner – Chairman of the Board of Management
Jürgen Rittersberger – Member of the Board of Management for Finance, Legal Affairs, and IT
Xavier Ros – Member of the Board of Management for Human Resources
Gerd Walker – Member of the Board of Management for Production and Logistics
Marco Schubert – Member of the Board of Management for Sales and Marketing
Geoffrey Bouquot – Member of the Board of Management for Technical Development
November is not only a month of nasty weather, but also a month of melancholy, naturally caused by the unstable weather. Rainfall, wind, and white and slippery conditions on the higher mountain peaks. Well, despite everything, it is worth doing something about it. You can equip yourself with the right gear and head for the higher mountain peaks to experience the winter atmosphere, which will have a very positive effect on you. If this type of activity is not for you, you can use other forms to put yourself in a good mood or stimulate your brain to creative activities. Neither the weather, the atmosphere, nor any other circumstance can excuse us from a lack of creative or illogical behavior.
But it turns out that not everyone sees it that way and acts accordingly. For example, my favorite car brand, Audi, has been thinking about introducing a new generation of the A8 model for too long. What's more, they are apparently still thinking... which means that none of the test cars are on the road yet. This is something I really can't understand. I recently read that they are considering what type of drive system would be appropriate. And if they continue to deliberate for much longer, the whole meticulously crafted idea of an innovative limousine (and created since 1994) will come to an end. Because it's not just about giving up the F segment to BMW and Mercedes without a fight, but above all about waving the white flag with the words “keine Ideen”!
I can understand that all Audi models up to 202-something were supposed to be electric. Okay, an ambitious and feasible plan, but the market said it probably wouldn't sell. Porsche had a similar situation. However, I get the impression that despite belonging to one large VW Group, they are able to react more quickly to market downturns and make bold decisions in Zuffenhausen. Hence, we have diversification of the brand's portfolio and can still enjoy the latest 911 Turbo S. If leaks on the internet suggest that the D6 generation A8 is in the creative phase, or that they are considering one solution or another, or if some voices indicate that the project is being shelved, then in my opinion this is a terrible decision. Disastrous in each of the three possibilities. This means that, ladies and gentlemen of the Audi AG Management Board, to put it bluntly, you have missed the boat. The whole idea behind the A8 model, creating generations: D2 (e.g., ASF, quattro, multi-link suspension), D3 (e.g., V10, MMI), D4 (e.g., Airmatic, Matrix LED, MMI with touchpad), D5 (e.g., Traffic Jam Pilot Level 3 – not introduced, predictive active suspension, rear steering axle, Matrix LED with Laser Light, OLED, with D5.5 with Digital Light), has really been a thorn in the side of the 7 Series and Mercedes S since 2017. You entered the market with the incredible quality of the D4, and when you presented the D5, you outclassed your rivals at the time with the technology you used (the aforementioned active predictive suspension). The year 2017 and the following years belonged to Audi. And it didn't matter what the competition had to offer. At the moment, at the end of 2025, if this information from the internet is even minimally true, it makes your hair stand on end. If you need some creative ideas, I can give you a hint (and I suspect that every enthusiast of the brand will do the same): take your advantages again, i.e., the precise but cool design, technology (e.g., the new active suspension from the RS e-tron GT, Continental GT Speed, or Panamera Turbo S), then grab the precision of workmanship, quality, and fit of the interior elements and go in two directions – standard ICE (including Plug-In Hybrid) and electric BEV, while maintaining the same body design. Of course, this will take time and effort, but within 3 or 4 years, products will appear that will once again attack the competition. In this way, you will achieve diversification of the A8 model, which is of course costly, but worth it. It is worth noting that BMW has already gone down this road by offering the i7 and 7 Series in the same guise. Mercedes has the ICE in the S-Class and the discontinued (completely different in terms of design) electric EQS. And what does Audi have at the beginning of November?
I believe there is a problem. This problem affects the entire visibility of the brand, not just its strict portfolio. It affects the image, which clearly says: “we lack decisiveness, we lack a clear vision for the company.” Of course, the changing environment, and I am referring to EU policy, strict environmental standards to be met, as well as the fact that decisions made several years earlier to switch the entire Audi range to BEV, certainly make it difficult to steer such an institution towards other solutions (i.e., to stop one technological process and start another), but that does not mean it is impossible. Among other things, this is what strategic management in large companies is all about. Abandoning one process and switching to another requires bold decisions (in terms of image, IT, finance, planning, technology, logistics, etc.), but also time. And I have the impression that this time has been lost. The rest is in your hands (resources). The A4 and A8 models are very strong foundations for the Audi brand, on the one hand its bottom, i.e., the segment that generates income for the brand, and on the other hand its best showcase, i.e., an advanced limousine. It is well known that the A8 allowed Audi to compete with Mercedes and BMW in the F segment, but also in the overall image of German automotive companies, thanks to which the four rings became a premium brand, among other things thanks to the A8. I also know that the A8 model was a benchmark for subsequent generations as one of the best limousines (e.g., interior design, workmanship, technologies used). At this point, I am not evaluating decision-making processes, as I do not have corporate knowledge, but I am evaluating what is happening on the premium and premium sports car market. I evaluate everything I see and experience. And having run the automotive website www.v8speed.pl for several years, dedicated to premium and premium sports brands, I have knowledge that does not come from Aladdin's genie, but from facts, working with products, and the history of the automotive industry. I also know that the A8 model was a benchmark for subsequent generations as one of the best limousines (e.g., interior design, workmanship, technologies used). At this point, I am not evaluating decision-making processes, as I do not have corporate knowledge, but I am evaluating what is happening on the premium and premium sports car market. I evaluate everything I see and experience. And having run the automotive website www.v8speed.pl for several years, dedicated to premium and premium sports brands, I have knowledge that does not come from Aladdin's genie, but from facts, working with products, and the history of the automotive industry.
It has been several months since the release of the SPEAK UP Audi film by Auditography. The film has been viewed by over 1 million people, including (I suspect) practically the entire population of Ingolstadt. Other issues are discussed there (in most chapters of this hour-long film), but they are also important in terms of the operation of the entire Audi brand. In most cases, I give the author a high five for his comments and observations. I identify so strongly with several things that I posted a lengthy comment on a specially created subpage: Speak_up_for_Audi (https://v8speed.pl/speak-up-for-audi). However, observing what happened later, it is clear that Ingolstadt, and above all the Audi Management Board, including the CEO, got the message. Auditography is also a big fan of the brand. But there are many more such fans and enthusiasts. And I suspect that we all want the brand to continue to create wonderful, innovative products, drawing on its history. I love Audi precisely for the S8 and RS 6 Avant performance models. However, the S8 will not exist without its base. And I get the impression that this base is becoming increasingly unclear. On the one hand, it is sad that such an innovative brand as Audi is acting in this way. And I must admit that I find it very difficult to understand logically. I don't expect this open letter to be read by a million people, but if even five people read it and tell others about it, and this information reaches the decision-makers, it will be a success. We are fans, lovers of the brand, its enthusiasts, but also owners of the Audi community. People who perfectly identify with the idea of the brand and its products. What can be suggested now, based on the information found online? Of course, another facelift for the A8 (you have already paved the way with the Q7 model), which will give you time to act and introduce the S8 plus model, which will rekindle the fire of desire and allow the brand to be noticed again. As a big fan of the brand, but also an enthusiast of the A8/S8 models, I find it hard to understand why such a powerful brand as Audi has no idea for the next generation of its hit model. I would like to point out that your sports hit, the RS 4 Avant, has already died a natural death, alone and in the shadow of the M3 Touring Competition entering the market and, most importantly (read: worst), without a successor. Do you want to use the British formula of exiting the market with the A8 model again, burying its entire legacy?
03.11.2025 r.
/-/ Bartosz Jagodziński

