V8Speed
Film SPEAK UP FOR AUDI autorstwa twórcy Auditography to nie tylko pewien rodzaj inicjatywy, który dotyczy określonej marki i jej produktów. Jest to przede wszystkim jest to wyraźny sygnał dla ścisłego szefostwa, kierownictwa koncernu, aby pochylić się nad tym, co do tej pory oferuje i dokonać pewnych korekt w podejmowaniu decyzji związanych z rozwojem marki i jej produktów. Dlaczego o tym wspominam? Dlaczego jest to tak ważne? Otóż od momentu, kiedy rozpocząłem swoją przygodę z motoryzacją, a był to 1991 r. moją ulubioną marką stała się właśnie firma Audi. Dlaczego? Może częściowo przez design, może przez technologię, może po prostu wyróżniała się na tle innych kilkoma istotnymi rzeczami, których nie miało ani BMW, ani Mercedes. To ciężko określić. Podobnie jest z osobą, w której się zakochujesz. I tak już zostaje. Film SPEAK UP FOR AUDI to przede wszystkim zwrócenie uwagi na podejmowane decyzje dotyczące produktów marki, których konsekwencje widzimy w nowych modelach Audi. I faktycznie po jego obejrzeniu zrobiłem dość duży komentarz, który umieściłem na YouTube oraz FB na profilu autora filmu. Ale czułem, że to za mało. Dlatego, że jako osoba, która jest entuzjastą marki Audi od ponad 30 lat, która dzięki współpracy z Audi Polska, w ramach funkcjonowania serwisu V8 Speed wykonała do tej pory (lipiec 2025 r.) 41 testów różnych modeli tej marki (26 tradycyjnych ICE i 15 BEV), która naprawdę doskonale zna markę i jej produkty uważam, że sam komentarz byłby zbyt małym działaniem. Dlatego też skontaktowałem się z autorem filmu i zaproponowałem, że wrzucę artykuł o tym co, zrobił na swoją stronę. Dodatkowo w social mediach należących do V8 Speed zamieszczę informację o jego filmie, aby dotrzeć do jeszcze większej ilości osób. Stąd poniżej zamieszczam mój oryginalny komentarz do filmu na YOUTUBE. Ale jeszcze zanim do niego dojdziecie, dosłownie kilka zdań. Dodatkowo sam CEO Audi zamieścił autorowi komentarz. To, co się wydarzyło w związku z publikacją filmu, jest wyjątkowe na skalę światową. Warto wspierać takie działania, bowiem dzięki sile przekazu tego materiału, w którym zostały wskazane te rzeczy, które czyniły markę przez dekady silną oraz wpływową w motoryzacji, a obecnie według autora nowe produkty zostały ich pozbawione, jest realna szansa na to, że dojdzie do pewnych korekt związanych z procesem decyzyjnym. Dlaczego napisałem, że dojdzie, a nie „może dojdzie”? Odpowiedź możecie znaleźć właśnie we wspomnianym komentarzu CEO Audi Pana Gernot Döllner.
Zapraszam serdecznie do obejrzenia filmu link zamieszczam tutaj (lub klikając na zdjęcie obok lub tytuł artykułu) oraz poniżej mój komentarz. Jednocześnie uwielbiam taki poziom determinacji w działaniu jaki wykazał Auditography.
Zdjęcie: Auditography
Mój komentarz:
Po obejrzeniu filmu SPEAKUP FOR AUDI chciałbym podzielić się kilkoma spostrzeżeniami. Podobnie jak AUDITOGRAPHY jestem także wielkim fanem marki Audi od lat 80. Dorastałem w czasach, kiedy Audi wprowadzało modele A4, A6, A8, S8 itd. Audi jest moją najważniejszą marką motoryzacyjną. Uwielbiam ich technologię, design, jakość oraz odważne projekty. Uwielbiam modele RS, w szczególności wersję szóstą. Motoryzacją zajmuję się od 1991 r., ale dopiero od 6 czy 7 lat prowadzę serwis internetowy pod nazwą V8Speed dostępny na stronie www.v8speed.pl oraz w social mediach. Dlaczego o tym wspominam? Oprócz Audi w moim zainteresowaniu się pozostałe niemieckie marki: BMW, Mercedes, Porsche oraz brytyjskie i włoskie. Stworzyłem V8 Speed dlatego, aby dzielić się swoją pasją, wiedzą, opiniami oraz wrażeniami z jazd testowych. Wracają do marki Audi to od 2010 r. widzieliśmy olbrzymi wzrost poziomy wykonania oraz dbałości o detale. Mój pierwszy weekendowy test jaki zamieściłem na swojej stronie dotyczył modelu S8 Plus. Od tamtej pory zrobiłem wiele testów, nie tylko Audi. Generacja za generacją w przypadku poszczególnych modeli. I widziałem jak Audi doskonale radziło sobie z konkurencją z Monachium i Stuttgartu. Naprawdę wśród wielu kluczowych modeli, samochody Audi dosłownie miażdżyły swoje odpowiedniki w BMW i Mercedesie. Ale do czego zmierzam. Marki premium i premium sport, muszą się rozwijać. Muszą próbować nowych rozwiązań, muszą czasami zerwać z tradycją w sensie zostawienia pewnych rozwiązań przeszłości i wypróbowania tego, co dziś się sprzedaje. A to co się sprzedaje, napędza przecież marką. BMW, mimo iż krytykowane są swój design serii 7 czy M3/M4 to sprzedają się rewelacyjnie. Dlaczego? Bowiem odważyli się wyjść poza swoje standardy. Audi także wyszło, wspomniałem 2010 r., kiedy wyskoczyło do przodu z jakością, szczególnie w modelach A8, A6, A7 i kontynuowało tą zasadę w latach dalszych. Sądzę, że problemem była wizja zakazu sprzedaży samochodów ICE w Europie w 2035 r. Wtedy (a to już było ogłoszone kilka lat wstecz) zapadły decyzje, że marka przejdzie na samochody EV. Stąd właśnie pewne rozwiązania, które sprzyjały i designowi, i jakości. Oczywiście w filmie bardzo dokładnie zostały wskazane pewne mankamenty marki, jednakże nie ze wszystkim mogę się zgodzić. Nowe wnętrza są po prostu nowymi rozwiązaniami, a ekrany są oczywistością. Wyższe modele Audi są naprawdę bardzo dobrze wykończone. Ale bazowe wnętrza są faktycznie koszmarne. Detale, z których słynęło Audi faktycznie uległy pogorszeniu – kluczyki, znaczek czterech pierścieni, oznaczenia modelu w tym oznaczenia silników 40, 45, 50 to rzeczy naprawdę niezrozumiałe i odnoszę wrażenie rozumie je tylko kilku marketingowców z Ingolstadt. Dzięki Twojemu filmowi dowiedziałem się, że kierownictwo wysokiego szczebla blokowało pewne rozwiązania, jak na przykład dodanie chociaż 10 KM w modelu RS 6 GT, aby stał się naprawdę takim ostatecznym RS 6. Jednakże my jako odbiorcy końcowi, widzimy tylko wykonanie decyzji, ale nie wiemy na jakiej podstawie one zapadły oraz jakie były informacje czy dane, w oparciu, o które one zapadły.
Musimy się zmierzyć z tym, że nowe technologie są wprowadzane i jednocześnie oczekiwane przez rynek. Rynek to nie tylko konsumenci, ale także konkurencja. Konkurencja w segmencie premium oraz premium sport jest bardzo silna i wymagająca. Audi dzięki geniuszowi prof. Piecha wyszło z cienia i stało się bardzo mocnym graczem oraz zagrożeniem dla BMW i Mercedesa. I to nadal się dzieje, nawet teraz gdy widzimy pewne nieciągłości czy brak wyraźnej koncepcji modelowej. Nazewnictwo czy nowe elementy desingu w technologii np.: przednich świateł czy OLED-ów z tyłu są projekcją nowoczesności marki Audi. Rozumiem, że elektroniczny szklany dach może wkurzać, rozumiem, że przód w modelach e-tron: A6, Q6 itd. z dzielonymi lampami może nie odpowiadać dziedzictwu marki, rozumiem, że przełącznik biegów w Q3 w kierownicy jest konsekwencją tego, co obecnie ma w ofercie VW. Ale to są rozwiązania, jedne z wielu. I nie ma co patrzeć na przeszłość bowiem nie zbuduje się przyszłości. Przyszłość ma być odważna oraz technologicznie spójna z marką. A to jednak Audi ma. Ma technologię, która zachwyca – na przykład predyktywne, aktywne zawieszenia, rozwiązania związane z oświetleniem, design chwytający za serce (jak ten w RS 6/ RS 7). Oczywiście to nie wszystkie przykłady, ale przez dekady Audi naprawdę wyznaczało standardy. I teraz w XXI wieku sama marka musi zmierzyć się z tym, że mają w ofercie modele ICE i EV. A te EV są niezwykłe, szczególnie RS. Doskonale wiadomo, że modele e-tron GT RS są lepsze niż Porsche Taycan, ale co potwierdzają pracownicy marki, z którymi rozmawiałem, to polityka Grupy VW powoduje, to że Porsche ma być na pierwszym miejscu z całym performance. Mogę przejść obojętnie wobec sztucznych układów wydechowych w standardowych modelach A czy Q, ale te w S RS muszą być prawdziwe i takie są. Softlimiter…przepisy dyrektyw UE. Tak samo jak stosowanie filtra cząstek w modelu R8, kiedy był produkowany. Każdy model to pewien krok producenta, oczywiście nie zawsze udany, co doskonale widać na Twoim filmie, ale nie każdy jest w jakimś sensie destabilizujący markę i jej produkty. Moje serce motoryzacyjne bije dla Audi i modeli sportowych. Z wielką niepewnością oczekuję nowego A8 oraz S8. I mogę być zawiedziony ich designem, ale z pewnością jak się pojawią, to znowu zdeklasują serię 7 i S klasę w zakresie technologicznym. Audi R8 nie ma następcy, ale mamy RS e-tron GT performance. A to jest sportowa klasa bez konkurencji, chyba że znowu zaglądniemy do Porsche, który ma Taycana Turbo GT. Z tym, że Taycan jest odstraszający dizajnersko. Audi co obserwuję, musi zmierzyć się na nowo z tym, że jego planowana strategią polegająca na stworzeniu całego portfolio na prąd, została nagle zatrzymana i wprowadzane są duże korekty. Nie można pewnych procesów technologicznych zatrzymać za pomocą pstryknięcia palcem. Stąd uważam, że zlikwidowane R8 czy TT wrócą. Odrodzą się jako samochody, które mają wspaniałe dziedzictwo. W mojej ocenie zamiana nazwy modelu z A4 na A5 nie jest czymś strasznym, ale wynikała właśnie ze zmiany misji producenta w zakresie zero-emisyjności. Marki premium muszą próbować nowych rozwiązań by wyciągnąć to co, jest w danej chwili najlepsze i najbardziej opłacalne dla ich ROE.
Dziękuję Ci, jako fan marki za ten film oraz za to co robisz dla marki oraz dla jej wizerunku.
Bartosz
The film SPEAK UP FOR AUDI by the creator of Auditography is not only some kind of initiative that deals with a specific brand and its products. Above all, it is a clear signal to the top management, the management of the corporation, to lean into what it has offered so far and make some adjustments in decision-making related to the development of the brand and its products. Why do I mention this? Why is it so important? Well, from the moment I started my adventure with automobiles, and it was 1991, my favorite brand became Audi. Why? Maybe partly because of the design, maybe because of the technology, maybe it just stood out from the rest with a few important things that neither BMW nor Mercedes had. That's hard to determine. It's the same with the person you fall in love with. And it stays that way. The film SPEAK UP FOR AUDI is all about highlighting the brand's product decisions, the consequences of which we see in new Audi models. And in fact, after watching it, I made a rather large comment, which I posted on YouTube and FB on the video's author's profile. But I felt it wasn't enough. Because as a person who has been an enthusiast of the Audi brand for more than 30 years, who, thanks to the cooperation with Audi Poland, in the framework of the operation of the V8 Speed service, has so far (July 2025) made 41 tests of various models of the brand (26 traditional ICE and 15 BEV),
who is really well acquainted with the brand and its products, I think that commentary alone would be too little action. Therefore, I contacted the author of the video and offered to upload an article about what, he did to his website. In addition, I will post on social media owned by V8 Speed about his video to reach even more people. Hence, I'm posting my original comment about the video on YOUTUBE below. But even before you get to it, literally a few sentences. In addition, the CEO of Audi himself posted a comment to the author. What happened in connection with the publication of the video is unique in the world. It is worth supporting such activities, because thanks to the strength of the message of this material, in which those things were pointed out that made the brand strong and influential in automotive for decades, and now, according to the author, the new products have been stripped of them, there is a real chance that some corrections related to the decision-making process will occur. Why did I write that it will happen, and not “may happen”? You can find the answer in the just-mentioned commentary by Audi CEO Mr. Gernot Döllner.
I cordially invite you to watch the video the link is posted here and my comment below. At the same time, I love the level of determination in action shown by Auditography.
Photo: Auditography
My comment below:
After watching the SPEAKUP FOR AUDI video, I would like to share a few observations. Like AUDITOGRAPHY, I am also a big fan of the Audi brand since the 1980s. I grew up in the days when Audi introduced the A4, A6, A8, S8, etc. Audi is my most important automotive brand. I love their technology, design, quality and bold designs. I love the RS models, especially the version six. I've been involved in automotive since 1991, but only for the past 6 or 7 years have I been running a website called V8Speed, available at www.v8speed.pl and on social media. Why do I mention it? In addition to Audi, the other German brands in my interest are BMW, Mercedes, Porsche, as well as British and Italian brands. The reason I created V8 Speed is to share my passion, knowledge, opinions and test drive impressions. Coming back to the Audi brand, we have seen a huge increase in the level of workmanship and attention to detail since 2010. My first weekend test that I posted on my site was for the S8 Plus model. Since then, I've done many tests, not just of Audi. Generation after generation for particular models. And I've seen how Audi has excelled against competition from Munich and Stuttgart. Really, among many key models, Audi cars literally crushed their BMW and Mercedes counterparts. But here's what I'm getting at. Premium brands and premium sports, they have to evolve. They have to try new solutions, they have to sometimes break with tradition in the sense of leaving certain solutions of the past and trying what sells today. And what sells, after all, drives the brand. BMW, despite being criticized for their 7 Series or M3/M4 design, sells sensationally. Why? Because they dared to go beyond their standards. Audi also stepped out, I mentioned 2010, when it jumped ahead with quality, especially in the A8, A6, A7 models, and continued to do so in subsequent years. I think the problem was the vision of banning the sale of ICE cars in Europe in 2035. Then (and this was already announced a few years back) decisions were made that the brand would move to EV cars. Hence, it was certain solutions that favored both design and quality. Of course, in the video some shortcomings of the brand were pointed out in great detail, however, I can't agree with everything. The new interiors are simply new solutions, and the screens are obvious. Audi's higher models are actually very well finished. But the base interiors are actually nightmarish. The details that Audi was famous for have actually deteriorated - the keys, the four-ring stamp, the model designations including engine designations 40, 45, 50 these are things that are truly incomprehensible and I get the impression only a few Ingolstadt marketers understand. Thanks to your video, I learned that high-level management was blocking certain solutions, such as adding at least 10 hp in the RS 6 GT model to make it really such an ultimate RS 6. However, we, as end users, only see the execution of decisions, but we don't know on what basis they were made and what was the information or data based on which they were made.
We have to deal with the fact that new technologies are being introduced and at the same time expected by the market. The market is not only consumers, but also competition. Competition in the premium and premium sport segments is very strong and demanding. Audi, thanks to the genius of Prof. F. Piëch, came out of the shadows and became a very strong player and a threat to BMW and Mercedes. And this is still happening, even now that we see some discontinuities or lack of a clear model concept. The naming or new design elements in technology, for example: headlights or OLEDs in the rear are a projection of the modernity of the Audi brand. I understand that an electronic glass roof may annoy, I understand that the front on e-tron models: the A6, Q6, etc. with split lamps may not be in keeping with the brand's heritage, I understand that the Q3's gear selector in the steering wheel is a consequence of what VW currently has on offer. But these are solutions, one of many. And there is no need to look at the past because it will not build the future. The future has to be bold and technologically consistent with the brand. And this, however, Audi has. It has technology that impresses - for example, predictive active suspensions, lighting solutions, design that grabs the heart (like that of the RS 6/ RS 7). Of course, these are not all examples, but for decades Audi has really set the standard. And now in the 21st century, the brand itself has to face the fact that they have ICE and EV models on offer. And these EVs are remarkable, especially the RS. It's well known that the e-tron GT RS models are better than the Porsche Taycan, but as confirmed by the brand employees I've spoken to, it's VW Group policy to put Porsche first with all the performance. I can pass for artificial exhaust systems on standard A or Q models, but those on the S, RS have to be the real thing, and they are. Softlimiter...the regulations of the EU directives. Just like the use of a particle filter in the R8 model when it was produced. Every model is a certain step by the manufacturer, not always successful of course, as your video perfectly shows, but not everyone is in some way destabilizing the brand and its products. My automotive heart beats for Audi and sports models. I await the new A8 and S8 with great uncertainty. And I may be disappointed with their design, but surely when they appear, they will again outclass the 7 series and S class in terms of technology. The Audi R8 doesn't have a successor, but we do have the RS e-tron GT performance. And this is a sporty class with no competition, unless we look again to Porsche, which has the Taycan Turbo GT. With that said, the Taycan is a design deterrent. Audi what I observe, has to face a new that its planned strategy to create an entire portfolio on electricity was suddenly stopped and major adjustments are being made. You can't stop certain technological processes with the snap of a finger. Hence, I believe that the decommissioned R8 or TT will return. They will be reborn as cars that have a great heritage. In my opinion, the replacement of the model name from A4 to A5 is not something terrible, but was precisely due to a change in the manufacturer's zero-emission mission. Premium brands have to try new solutions to pull out what, is best and most profitable for their ROE at the moment. Thank you, as a fan of the brand for this video and for what you are doing for the brand and its image.
Bartosz